Recomandări
Despre școală, cu dragoste și îngrijorare
Pentru că eu cred că e nevoie ca în această perioadă să venim nu atât cu vorbe meșteșugite, ci cu idei și soluții care să sprijine sistemul de educație să facă față pandemiei, în această „vară de neuitat”, am petrecut destul de mult timp în grădina casei, locul perfect pentru a scrie și reflecta. Mă bucur să constat că ideile și propunerile mele au prins roade în foarte multe școli, de la cum profesorii diriginți de clasa a VIII-a sau a XII-a să își pună la lucru creativitatea și să nu lase promoția 2020 să termine școala trist, uitați și fără amintiri de-o viață, la identificarea unor spații de învățare în comunitate și amenajarea de clase în aer liber. Am făcut liste de verificare cu ce au de făcut directorii și școlile pentru a reîncepe anul școlar în siguranță, am scris despre ce înseamnă blended learning și flipped classroom, am sfătuit școlile să realizeze un plan operațional de gestionare a situației cauzate de pandemie, am dat modele de astfel de planuri și m-am bucurat când am
Citește mai mult >>
Anda Culișir: „Sistemul efectiv nu este pregătit pentru începerea școlii în plină pandemie, iar sentimentul e de lipsă de asumare”
30 de ani de bâjbâieli, de pași înainte urmați de pași înapoi, cum să aducă școala românească spre o reală modernizare? Subfinanțarea, politizarea, schimbarea amețitoare a miniștrilor educației și inconsecvența legislativă au distrus nu doar perspectivele școlii, ci și încrederea în ea. Părinți, elevi, profesori și experți se uită cu îngrijorare la starea actuală a învățământului și la ce va fi. Un sistem bolnav cronic, peste care s-a așezat și povara unei boli acute, iată un sistem extrem de greu încercat în aceste momente! Partea bună a lucrurilor, iar aceasta este o oportunitate de care ar trebui profitat, este că societatea pare mai preocupată ca oricând de soarta școlii și de ce se va întâmpla la începerea cursurilor anul acesta. Părinții au trăit, forțați de împrejurări, alături de copiii lor în perioada crizei sanitare și au avut ocazia să vadă și să înțeleagă cum arată lecțiile copiilor lor, cam ce învață și cum învață ei. Acum par mai implicați decât oricând. Profesorii s-au t
Citește mai mult >>
Cu cărțile pe masă. Criza a radiografiat ADN-ul educației românești
De 30 de ani încercăm să reformăm educația, dar reușim doar să o politizăm. Pandemia a stricat cumva jocurile de până acum. Din martie, spațiul public e inundat de opinii exprimate cu mare ardoare și convingere. Voi împărtăși însă experiențele mele ca părinte care a trecut cu copiii prin două sisteme de educație diferite, cel românesc și cel britanic, și despre proiectele de educație în care sunt implicată: Oxford for Romania, o școala de vară pentru liceeni din România care nu au avut parte de oportunități internaționale din cauza situației materiale modeste, Romanian Science Festival, primul festival de științe din România în care sunt implicați peste 50 de cercetători români din diaspora academică, sau campania O floare de colț pentru un prânz cald care strânge fonduri pentru a oferi o masă caldă copiilor defavorizați social. Prin aceste proiecte am intrat în contact cu elevi de diferite competențe și din diferite medii sociale. Am încercat să înțeleg două lucruri: ce reprezintă șco
Citește mai mult >>
Oana Moraru: „Speranța mea e că virusul va reforma sistemul”
Ca să poți da coerență organizării școlii în timp de pandemie – dincolo de neputințele obiective ale infrastructurii și de proverbiala anchilozare națională a liniilor de decizie – trebuie să pornești de la câteva idei pe care știința le-a notat despre modul de contagiune a acestui virus. Pentru a construi o schemă de reducere a riscului, pornești de la probabilități. Pe scurt, distanța de peste 1 metru, spălatul des al mâinilor, purtarea măștii și aerisirea spațiilor școlare ar trebui să reducă mult probabilitatea de îmbolnăvire, atunci când, de pildă, un copil bolnav sau mai mulți – asimptomatici – își desfășoară orele împreună. Vorbim doar despre asimptomatici, pentru că presupunem că școlile, după familii, fac triajul la sosire. Când oamenii se simt – chiar și la nivel subconștient – atât de părtași la disfuncționalitatea sistemului, ceea ce rămâne de făcut și exprimat este frica, furia și învinovățirea cuiva. De aici, inacțiune, letargie, stridența celor care știu să țipe mai tare
Citește mai mult >>
Bianca Mereuță: „Au trecut 6 luni de incertitudini și de școală făcută după posibilități. Ce urmează?”
30 de ani de bâjbâieli, de pași înainte urmați de pași înapoi, cum să aducă școala românească spre o reală modernizare? Subfinanțarea, politizarea, schimbarea amețitoare a miniștrilor educației și inconsecvența legislativă au distrus nu doar perspectivele școlii, ci și încrederea în ea. Părinți, elevi, profesori și experți se uită cu îngrijorare la starea actuală a învățământului și la ce va fi. Un sistem bolnav cronic, peste care s-a așezat și povara unei boli acute, iată un sistem extrem de greu încercat în aceste momente! Partea bună a lucrurilor, iar aceasta este o oportunitate de care ar trebui profitat, este că societatea pare mai preocupată ca oricând de soarta școlii și de ce se va întâmpla la începerea cursurilor anul acesta. Părinții au trăit, forțați de împrejurări, alături de copiii lor în perioada crizei sanitare și au avut ocazia să vadă și să înțeleagă cum arată lecțiile copiilor lor, cam ce învață și cum învață ei. Acum par mai implicați decât oricând. Profesorii s-au t
Citește mai mult >>
O companie din Cluj digitalizează aeroporturile din întreaga lume: AirportLabs
Dacă v-ați întrebat vreodată, în calitate de pasageri, care sunt motivele pentru care în unele aeroporturi din lume operațiunile de la sol se desfășoară fără cusur, iar în altele nu, răspunsul are același numitor comun: orașul Cluj-Napoca. O companie fondată aici în 2015 a contribuit în ultimii ani la eficientizarea operațiunilor în peste 140 de aeroporturi cu singurul scop de a face tehnologia accesibilă tuturor entităților care formează ecosistemul unui aeroport și să creeze astfel o platformă unitară de comunicare digitală. Pe scurt, compania propune o abordare digitală, față de o abordare analogică, iar marele avantaj îl aduce modelul de business: tot ceea ce înseamnă proprietate intelectuală aparține companiei, chiar dacă unele proiecte sunt dezvoltate în parteneriat cu aeroporturile. Povestea AirportLabs începe cu Ligiu Uiorean, fondatorul și directorul firmei. Absolvent de Informatică la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Ligiu a ajuns în lumea arabă în plină dezvoltare și a
Citește mai mult >>
Putin, Trump, Iohannis. Despre cum să faci profit politic în pandemie
Trei personalităţi foarte diferite, cu psihologii distincte şi inegale ca statură pe plan internaţional, Donald Trump, Vladimir Putin şi Klaus Iohannis, au astăzi în comun un acelaşi ţel: folosirea pandemiei pentru a-şi consolida puterea. Gradul în care fiecare dintre aceştia înţelege să profite politic de virus este desigur diferit. Domnul Putin, de pildă, şi-a aranjat să fie preşedinte pe viaţă, mai mult, a trimis mesaje otrăvite posibililor contestatari. E mult peste ceea ce pot obţine domnii Trump şi Iohannis. Dar şi provincialii vin cu elementele lor de originalitate. Modul cum preşedinţii american şi rus se comportă în pandemie poate fi şi este criticat, însă nu e mai puţin adevărat că el reflectă anumite convingeri personale, fie ele şi neştiinţifice, privind severitatea ameninţării sanitare şi cum poate fi ea depăşită. În linii mari, abordarea crizei în aceste ţări a fost intuitivă, însă consecventă. În România, în schimb, argumentele referitoare la natura şi rezolvarea crizei
Citește mai mult >>
Quim Rueda Pilar, din Apuseni: „Satul românesc dispare pentru că nu mai știe să comunice cu orașul”
„Omul modern este foarte interesat de mediu, de hrană sănătoasă, acesta este principalul motiv pentru care tinerii aleg să trăiască la sat, aproape de natură. Să–și producă singuri hrana, să respire aer curat și să–și crească sănătos copiii” – este explicația lui Quim Rueda Pilar, el însuși un neo-rural, un neoromân, un om al lumii noi. Quim a venit din Spania în România acum zece ani. S-a stabilit în satul Colești din Munții Apuseni. Are o firmă (IncrEdible) și un ONG cu șase angajați și doi colaboratori, organizează cursuri și tabere pentru copii și adulți pentru cunoașterea și re-cunoașterea naturii și a hranei din natură. Proiectul lui de foraging gratuit a fost adoptat de aproape 50 de școli și astfel peste 5.000 de copii îl parcurg în timpul Școlii Altfel. Oferă seminarii și drumeții tematice pentru toate vârstele. În dimineața în care am ajuns la poalele muntelui, Quim era înconjurat de 35 de oameni veniți din toate colțurile țării: din București, Baia Mare, Sibiu, Cluj, de pest
Citește mai mult >>