1
2
3
4

Conceptul de mall, care îşi are originea în Statele Unite, a fost gândit iniţial ca un centru care adună mai mulţi comercianţi la un loc. Noul stil de viaţă al generaţiei active a transformat conceptul de mall, schimbându-i rolul pe care acesta îl joacă în societate. Studiile sociologice arată că tendinţele care contribuie la aceste transformări includ schimbarea demografică (cum ar fi îmbătrânirea populaţiei) şi creşterea urbanizării, care a făcut ca tot mai mulţi oameni (care trăiesc în spaţii tot mai mici), să simtă nevoia de a petrece o parte din viaţă în spaţii mari în care să socializeze. Consumatorii de azi, când vizitează un mall, caută experienţe noi, care depăşesc cu mult sensul cumpărăturilor tradiţionale.

La 8 octombrie 1956, se deschide în statul Minnesota, Statele Unite, Southdale Center primul ,,shopping mall” din lume care a fost
pionierul mallurilor moderne.

Studiile de specialitate ale firmei de consultanţă la nivel mondial McKinsey & Company arată că, datorită avansării rapide a revoluţiei digitale, industria înfloritoare a mallurilor face paşi înapoi. Cumpărăturile online oferă consumatorilor un nivel maxim de confort. Mallurile nu vor putea niciodată să concureze cu selecţia de produse nesfârşite de pe site-uri, comparaţii de preţuri şi livrare direct acasă. Este semnalul de alarmă pentru malluri, care trebuie să-şi plaseze centrul de greutate într-o altă direcţie decât cea a cumpărăturilor. Mallurile inovatoare au regândit deja strategia şi au reorganizat magazinele pe categorii, în aşa fel încât oamenii să nu se piardă în mixerul unor vitrine amestecate fără logică. Au adus în prim-plan, spaţii mari dedicate artei, distracţiei si jocurilor. Organizează concerte live şi divertisment, lucruri care nu pot fi satisfăcute niciodată online. De exemplu, Xanadú, un mall aflat în apropiere de Madrid, deşi este întins pe 91 de hectare, are doar 250 de magazine. În rest, mallul oferă multe zone de recreere şi distracţii inedite: pârtia de schi interioară, plimbări cu balonul, bowling, biliard, teren de minigolf, cinematografe etc. În mod similar, Mall of America din Minnesota are un parc dedicat distracţiilor, Nickelodeon Universe, care se întinde pe aproape trei hectare. În Dubai Mall, găsim un acvariu uluitor care atrage turiştii ca un magnet. La polul opus se află o categorie de malluri fără strategii de viitor, care s-au construit doar pe principiul ,,cel mai mare”. Revista Forbes arată că boomul economic din Asia este reflectat de faptul că nouă din cele zece cele mai mari malluri din lume se află aici. Dimensiunile megalomanice ale construcţiilor care oferă multe spaţii comerciale pentru închiriat şi puţine spaţii pentru distracţii, concerte sau evenimente, cum este New South China Mall, degeaba este cel mai mare din lume fiindcă între timp a devenit ,,Dead Mall”.

New South China Mall (China) – cel mai mare mall ,,fantomă” din lume

Oraşul Dongguan se află în provincia Guangdong, una dintre cele mai prospere din China. Aici funcţionează 8.000 de companii chineze şi 14.000 de companii străine, printre care se numără multinaţionale uriaşe cum ar fi Nokia, Philips, General Electric şi Nestlé, care au fabrici de producţie. În Dongguan se mai află şi cea mai mare bază de producţie şi furnizare la nivel mondial de componente pentru calculator, inclusiv pentru IBM, HP şi Dell. În fiecare an aici se organizează cel de-al patrulea cel mai mare târg din industria IT, după Comdex din Las Vegas, CeBIT din Hanovra, şi CompuTex din Taiwan. Dongguan are o populaţie de 8 milioane de locuitori, din care doar 2 milioane au domiciliul stabil în oraş.

În anul 2005 aici s-a inaugurat cel mai mare mall din lume pe o suprafaţă de 892.000 m², din care 660.000 m², au fost alocaţi pentru 2.350 de magazine sau altor activităţi comerciale. Atracţia principală o constituie o replică a Arcului de Triumf din Paris, care are o înălţime de 25 de metri, şi un roller-coaster. Proiectul aparţine lui Hu Guirong, un chinez care a devenit miliardar din producţia tăiţeilor instant. 100.000 de vizitatori pe zi era cifra preconizată de investitor în business plan. De la deschiderea sa, mallul a rămas neatractiv pentru chinezi şi implicit neocupat în proporţie de aproape 90%, singurele zone ocupate fiind cele din apropierea intrării, unde se găsesc câteva localuri fast-food şi un cinema. Astfel, Mall South China, deşi este cel mai mare din lume, este şi cel mai gol mall din lume, fiind poreclit ,,Dead Mall”.

 

,,Nivelul de trai din China s-a îmbunătăţit foarte mult. Dezvoltatorii imobiliari sunt încrezători în aceste centre comerciale mari. Din păcate, construirea unui mall care este prea mare sau prost aşezat poate să se dovedească nefolositoare pentru comunitate” – fragment dintr-un interviu acordat CNN, de doamna Fu Yuehong, preşedinte Beijing Capital Retailing Group Co.

Golden Resources Mall-Beijing (China) – un centru comercial socialist

Clădirea uriaşă cu şase etaje, inaugurată în 2004, acoperă o suprafaţă totală de 557.000 de metri pătraţi, fiind a doua ca mărime din lume. A fost construită în 20 de luni. Aici funcţionează 1.000 de magazine şi un patinoar imens. Există 230 de scări rulante şi 10.000 de locuri de parcare. Atunci când a fost proiectat, s-a considerat că mallul va fi vizitat de 50.000 de oameni pe zi. Însă socotelile miliardarului chinez Huang Rulun, un antreprenor imobiliar care deţine 20 de hoteluri de cinci stele, 10 malluri, 20.000 de angajaţi şi venituri de circa 5 miliarde de dolari anual, s-au bazat pe închirierea spaţiilor şi mai puţin pe activităţi de divertisment.

Un turist străin care a vizitat mallul din Beijing scria pe o reţea de socializare : ,,Majoritatea magazinelor de aici, tipic chinezeşti, nu sunt prea interesante, fiindcă se tot repetă. Există şi câteva magazine incredibil de scumpe, pentru cei bogaţi. Merită de menţionat că nu am văzut străini în cele câteva ore petrecute aici. Dacă vă duceţi într-o zi de lucru, în timpul programului, aproape că veţi fi singurul cumpărător din mall”.

Mall of America Minnesota (SUA) – Mai puţin comerţ şi mai mult divertisment

Astăzi, 40 de milioane de oameni vizitează mallul din statul Minnesota anual, generând încasări de aproape 2 miliarde de dolari. Analiştii susţin că The Mall of America este una dintre puţinele poveşti de succes, având în vedere analiza Credit Suisse care prevede că, până în 2022, aproape 25% din mallurile din Statele Unite vor fi închise. The Mall of America a reuşit să rămână în top, pentru că a avut capacitatea de mixare a comerţului cu partea de divertisment. De la inaugurarea sa în 1992, mallul a revoluţionat experienţa de shopping a americanilor. Anual, aici au loc peste 400 de evenimente, de la concerte, la spectacole de modă, teatru şi întâlniri cu scriitori, actori, oameni de afaceri etc. Parcul de distracţii Nickelodeon Universe, care se întinde pe trei hectare, este punctul central al atracţiilor pentru toate vârstele. Sea life Aquarium aduce în faţa vizitatorilor mii de creaturi marine, inclusiv rechini, ţestoase marine, meduze, căluţi de mare etc. Un labirint al oglinzilor amenajat pe 230 m2 oferă momente de suspans celor care se încumetă să intre. 60 de restaurante atrag clienţii zilnic prin oferte speciale. Spre exemplu, restaurantul Margaritaville oferă în fiecare zi de marţi o porţie de mâncare de pui la numai 2 dolari. Pentru shopping există 520 de magazine organizate pe specific, iar parcarea oferă 12.000 de locuri.

Din punct de vedere economic, Mall of America reciclează mai mult de 60% din deşeurile rezultate, în medie 32.000 de tone pe an. 2.400 de tone de deşeuri alimentare pleacă spre o fermă locală de porci, care aprovizionează restaurantele din mall. Grăsimea rezultată de la friteuze se trimite către o fabrică de biomotorină. Sistemul de încălzire centrală şi energie electrică este obţinut exclusiv cu energie solară. Tot sistemul de iluminat din parcarea subterană este de tip led. 30.000 de plante şi 300 de arbori naturali acţionează ca purificatori de aer în interior. În urmă cu 25 de ani, când mallurile erau dedicate exclusiv cumpărăturilor, Los Angeles Times scria despre Mall of America: ,,este un amestec riscant al atracţiilor şi o abordare de carnaval”. Timpul a dovedit contrariul.

Aviapark – Moscova (Rusia) – locul unde oamenii se plimbă mai mult decât cumpără

Cel mai mare centru comercial din Europa s-a deschis la Moscova în 2015. Acoperă echivalentul a 36 de terenuri de fotbal. Suprafaţa totală a clădirii este de 400.000 m², din care 230.000 m², sunt spaţii comerciale. 500 de magazine, 80 de restaurante, zeci de cafenele si baruri şi un cinematograf uriaş pentru 4.000 de persoane completează spaţiul mallului. Parcarea este amenajată pentru 6.500 de maşini. Acvariul este bijuteria centrală şi atracţia tuturor celor care trec pragul mallului. Are 370.000 de litri de apă, în care trăiesc 2.500 de peşti exotici. Cilindrul de sticlă cu diametrul de 6 metri are o înălţime de 23 de metri, fiind cel mai înalt din lume. Trece practic prin toate cele patru etaje ale mallului. O zonă generoasă este dedicată artei, care reuneşte permanent circa 1.000 de lucrări din diferite zone artistice (din toate muzeele lumii), care sunt integrate într-un spectacol de lumini şi sunet. Pe ecrane gigantice, lucrările sunt prezentate pe rând din unghiuri diferite, apoi sunt descompuse şi recompuse în mod virtual. Unul dintre cei doi investitori ai proiectului Aviapark este Igor Rotenberg, al cărui tată, Arkady Rotenberg (unul dintre cei mai bogaţi oameni din Rusia), este fostul partener de judo al lui Vladimir Putin.

,,Aviapark este unic. Este unic ca scară, locaţie şi viziune. Suntem înconjuraţi de clasa mijlocie şi superioară, iar provocarea noastră este de a satisface cerinţe diverse. Suntem un complex comercial şi de divertisment, dar numai divertismentul nu va conduce la un trafic consistent. Există şi alţi factori care menţin traficul, inclusiv accesul bun, parcarea uşoară, arhitectura şi aspectul, personalul politicos etc”, a declarat pentru mall.com, Anders Binnmyr, preşedinte al  AMMA Development.

Madrid Xanadú Mall (Spania) – pârtia de schi de lângă Madrid

Este unul dintre cele mai mari şi mai apreciate malluri din Europa. Aici sunt deschise 222 de magazine, 30 de restaurante şi 15 cinematografe. Sunt amenajate 8.000 de locuri de parcare. Începând cu anul 2013, organizatorii au aplicat un program de servicii gratuite cu o multitudine de acţiuni, printre care un serviciu de vestiare pentru haine şi bagaje, vehicule electrice pentru persoanele cu dificultăţi de mobilitate, camere dedicate mamelor cu copii. Principala atracţie pentru cei 13 milioane de vizitatori anual o reprezintă pârtia de schi care se întinde pe 18.000 m². Zona schiabilă are două pârtii de schi, pentru avansaţi şi începători. Cea mai mare are o lungime de 250 de metri şi o lăţime de 55 de metri cu o pantă de 25%. Cei care nu ştiu să schieze au de ales între un teren de minigolf, bowling şi un miniparc de distracţii. Zona de retail, care are puţin peste 200 de magazine, este concepută într-o compoziţie diferită în funcţie de specificul magazinelor cu ornamente, modele, culori, inspirate din cultura regională spaniolă. Proiectul de dezvoltare al mallului în următorii ani prevede deschiderea unui parc de distracţii Nickelodeon şi a unui acvariu tematic.

,,Xanadú este un centru comercial de prim rang. Planurile de dezvoltare se axează în continuare pe elementul de petrecere a timpului liber”, declară  Cladera Marta Codina, director TH Real Estate, în calitate de acţionar 50%.

Dubai Mall (EAU) – cel mai vizitat mall din lume

La întrebarea care este cel mai vizitat loc din lume, orice om ar răspunde că poate e vorba de Taj Mahal, sau de Turnul Eiffel, sau piramidele egiptene, sau Disneyland, sau cascada Niagara, sau muzeul Luvru, sau chiar Las Vegas. Nimeni nu s-ar gândi că o clădire care n-are nicio legătură cu istoria şi care oferă shopping şi distracţii a fost vizitată de 80 de milioane de oameni în ultimele 12 luni. Iar până în 2020, se estimează că numărul vizitatorilor va depăşi cifra de 100 de milioane. E vorba de Dubai Mall. Ca o comparaţie poate puţin forţată, din alt domeniu de activitate, Cătălin Tolontan, redactorul-şef al Gazetei Sporturilor, scria acum câţiva ani pe blogul său: „Astăzi, ziarul din România cu cel mai mare tiraj înregistrat la BRAT aparţine unui hipermarket”.

Deschis în noiembrie 2008, Dubai Mall are o suprafaţă de 560.000 m², fiind parte integrată din megaproiectul ,,Downtown Burj Dubai Development” care a costat 20 de miliarde de dolari.

Luxul dus la extrem, prin prezenţa celor mai mari branduri de modă din lume în cele 1.200 de magazine, prin divertisment şi exotic, a fost conceptul care a stat la baza acestui proiect. Atracţia centrală este uluitorul acvariu interior, cu o capacitate de 10 milioane de litri de apă, unde vieţuiesc peste 33.000 de specii din misterioasa lume marină. Kinokuniya este o galerie care se întinde pe 3.500 m² unde sunt expuse peste jumătate de milion de cărţi în limba engleză, arabă, japoneză, franceză, germană şi chineză. Cabina celui mai mare avion comercial din lume A380, transformată în simulator de zbor, oferă senzaţii dintre cele mai tari curioşilor. Deşi religia islamică are nişte reguli ce nu pot fi încălcate, în interiorul mallului aceste reguli dispar. Deşi sunt atenţionaţi la intrare să nu poarte pantaloni scurţi, turiştii nu sunt opriţi de nimeni, homosexualii sunt bineveniţi, chiar dacă homosexualitatea este ilegală în Dubai. Există chiar şi jocuri de noroc, iar la restaurante se poate servi un pahar de vin fără oprelişti. Conceptul acestui mall demonstrează cum un bussines bine construit, care a îmbinat într-o reţetă perfectă shoppingul cu divertismentul şi exoticul, aduce dezvoltatorului 18 milioane de dolari zilnic.

Majoritatea celor care zboară spre Dubai pentru a se distra şi pentru a vizita mallul nu sunt arabi. Sunt de pretutindeni. De ce aleg Dubaiul, e greu de spus când sunt multe alte oraşe pe acest glob care au mult mai multă cultură şi istorie. Şi totuşi la această întrebare, un tânăr european care lucrează la o multinaţională în Dubai ne-a spus: ,,În Dubai totul e clar şi foarte simplu, totul e făcut pentru om. Nici măcar nu trebuie să gândeşti”.

DISTRIBUIE ARTICOLUL

AUTOR