1
2
3
4

„Ce-ai zice să ne întâlnim în VR?”? este o întrebare la care clar nu te aștepți în momentul în care încerci să stabilești cu interlocutorul următorului interviu locul și ora convorbirii. Fiind vorba însă de Cristian Anton, cofondator și CEO al aplicației MeetinVR, lucrurile nu au cum să se desfășoare în parametrii cunoscuți de noi, restul lumii.

Un set de ochelari de realitate virtuală Oculus Quest (desigur, sunt compatibile și alte sisteme), aplicația MeetinVR anterior instalată în sistem și gata, legătura Cluj-Danemarca era deja stabilită. Mai mult, în vremurile în care gestul strângerii mâinii este cel puțin problematic, nu doar că mă aflam în aceeași încăpere cu interlocutorul meu, dar îi dădusem mâna în plină pandemie de coronavirus. Pe scurt, echipa din spatele MeetinVR a creat diferite spații de lucru virtuale, unde companiile își pot conecta angajații dispersați geografic. Deci, cu ajutorul VR ei se pot întâlni de fapt într-o lume…virtuală. MeetinVR ajută companiile să optimizeze spațiile de birou, să reducă costurile de călătorie, să îmbunătățească luarea deciziilor și productivitatea angajaților.

Foto: Arhiva personală Cristian Anton

Coronavirusul și măsurile de limitare a răspândirii acestuia, printre care chiar interzicerea călătoriilor transfrontaliere, au paralizat activitățile noastre zilnice în așa măsură încât viața privată și cea profesională au început, ușor, să se confunde. Mai multe aplicații au explodat în criza coronavirusului, folosirea lor fiind utilă atât pentru școala online, cât și pentru munca la distanță. Majoritatea, însă, sunt platforme sau aplicații dedicate videoconferințelor, nicidecum experimentării tehnologiei VR.

Nu există nicio îndoială în mintea noastră că VR va fi principalul mod în care oamenii vor lucra și se vor conecta în viitor, susține echipa firmei din Danemarca al cărei cofondator este clujeanul Cristian Anton. În urmă cu câțiva ani, Cristian și-a dat seama că realitatea virtuală (VR) nu se rezumă la entertainment și jocuri.

VR-Câmpul posibilităților nelimitate

Atunci când eliminăm limitele impuse de lumea reală, posibilitățile a ceea ce se poate realiza prin colaborarea VR sunt pur și simplu nelimitate.

Echipa MeetinVR studiază în detaliu fiecare factor care poate contribui la crearea de întâlniri productive, eficiente, dar și inspiratoare. Cu o echipă mică, dar în creștere, au reușit să încorporeze multe dintre perspectivele pe care le-au adunat după ce au vorbit cu mii de organizații în ultimii patru ani de când s-a născut MeetinVR.

În 28 mai, după patru ani de muncă susținută, echipa MeetinVR a lansat varianta beta a aplicației, ceea ce înseamnă că publicul poate downloada și accesa MeetinVR de pe site-ul oficial. În plus, în aceeași zi, echipa a anunțat și încheierea colaborării cu Varjo, companie care la momentul actual oferă unul dintre cele mai evoluate sisteme de realitate virtuală din punct de vedere al tehnologiei, respectiv al rezoluției imaginii. COVID-19 a sporit interesul pentru aplicația MeetinVR, iar echipa a muncit din greu pentru a scoate versiunea beta. Compania a strâns recent 500.000 de dolari de la o serie de investitori nordici și de la Vækstfonden (Fondul Danez pentru Dezvoltare), aducând investiția totală până în prezent la 1,5 milioane de dolari. Compania se pregătește, de asemenea, în curând pentru o nouă rundă de finanțare.

Timp de aproximativ o jumătate de oră, Cristian m-a ghidat în aplicația construită de el și de colegii lui. Extrem de intuitivă, odată ce te obișnuiești să folosești cele două controlere ale Oculus Quest, aplicația îți permite să îți alegi propriul avatar, să vizitezi o gamă variată de spații de lucru, mai exact săli de ședințe adaptate pentru scopuri specifice și să desfășori activități. Săli pentru conversații cu diferite mize unde poți să îți alegi environment-ul, fie că ești deasupra norilor sau în Dubai, sau camere pentru sesiuni de brainstorming. În toate ai opțiuni de înregistrare a notițelor, precum și un instrument de scris plasat „după ureche” pe care poți să îl folosești în orice moment să desenezi sau să iei notițe.

Pe tot parcursul ghidajului am avut sentimentul că interlocutorul se afla, fizic, în aceeași încăpere cu mine, în timp ce conversația se desfășura în cele mai firești condiții. În plus, au fost eliminați din start factorii externi care m-ar fi putut deconcentra pe durata discuției.

Scrrenshot MeetinVR

Ce a adus pandemia de coronavirus?

Pentru Cristian Anton ultimele două luni au fost unele extrem de pline, având în vedere că pandemia de coronavirus a fost o perioadă în care interesul pentru aplicație a crescut în mod considerabil. Dacă înainte de coronavirus solicitau deja aplicația, în fiecare lună, 70-80 de firme, fără marketing plătit, în ultimele două luni numărul solicitărilor a ajuns la 1000. Desigur, cererea urmează să se stabilizeze, dar cu siguranță la un nivel mult mai mare decât era înainte. Multe companii și-au dat seama că au nevoie de un plan de rezervă pentru a-și putea derula activitatea în situații de distanțare socială, iar MeetinVR a fost și este o opțiune de luat în considerare.

În jur de 2.000 de organizații, inclusiv numeroase companii din top Fortune 500, au testat tehnologia oferită de MeetinVR în ultimii trei ani. Cu fiecare dintre acești clienți, echipa MeetinVR s-a întâlnit în realitate virtuală în fiecare săptămână pentru a afla despre experiența lor și pentru a afla cum să își îmbunătățească software-ul. Una dintre mizele lui Cristian și a colegilor săi este de a optimiza interacțiunile, astfel încât să devină mai bune chiar decât în viața reală, pentru că nu mai există limitele realității. Cristian le numește „superputeri”.

„Când a venit pandemia de coronavirus toți am început să lucrăm doar de acasă și stăteam câte șase ore pe zi în realitate virtuală, vreo două-trei ore cu echipa și vreo patru ore cu potențiali clienți, parteneri sau investitori. Am avut și zile în care încercam și alte platforme de întâlniri unele specializate pe conferințe mari, altele focalizate pe întâlniri de 10-12 persoane. Am avut o zi în care am fost în trei platforme diferite, m-am dus la o conferință în realitate virtuală dimineața, am avut un speech, am făcut parte dintr-un panel, m-am întors în aplicația noastră unde a trebuit să vorbesc cu colegii, apoi m-am dus în altă aplicație unde am avut un pitch pentru investitori, tot așa în realitate virtuală, apoi am revenit în aplicația noastră. Practic, deși mă aflasem la mine în cameră toată ziua, simțeam că am fost plecat de acasă în tot acest timp”, a explicat Cristian Anton pentru Revista Sinteza.

Clujeanul se află în Copenhaga de aproximativ șapte ani, de când a terminat liceul. Inițial a vrut să studieze game development în România, dar nu găsea nicio opțiune în acest sens. A aflat însă că în țările nordice facultatea este gratis, așa că în 2012 a ajuns în Danemarca.

Cristian Anton, în San Francisco unde în Silicon Valley compania are mai mulți clienți și parteneri. Foto: Arhiva personală

Mai departe, Cristian Anton a studiat game development la Aalborg University Copenhagen, specializarea Medialogy și a învățat programare, grafică 3D și sound design. Și-a consolidat, astfel, skill-urile necesare care l-au ajutat să-și facă primele prototipuri de aplicații, în urmă cu patru-cinci ani, la un nivel mult mai rudimentar, desigur, față de ceea ce oferă astăzi tehnologia în termeni de rezoluție și headseturi.

A început să lucreze propriu-zis în domeniul tech în 2016. La fel ca mulți antreprenori VR, și Cristian a fost fascinat de Metaverse, universul lumilor virtuale care sunt toate conectate, ca în romane precum Snow Crash și Ready Player One. Până să găsească un investitor cu viziune și care, totodată, să aibă încredere în ideile lui, nu a fost deloc ușor.

În timpul studiilor, Cristian a lucrat la o firmă de healthcare, însă de când a apărut primul prototip Oculus a diviziei Facebook a început să devină tot mai mult interesat de tehnologia VR. Neavând experiență de business înainte, a trebuit să învețe foarte mult pentru a-și dezvolta firma.

„După 10-11 luni de lucrat part-time am găsit un investitor care a fost de acord cu mine că realitatea virtuală reprezintă viitorul, chiar dacă nimeni pe vremea aceea nu credea că interacțiunile se pot realiza și în realitate virtuală. Noi însă ne gândeam că sigur tehnologia aceasta va deveni la un moment dat extrem de sofisticată. În plus, vedeam și că industria software este în creștere și toate împreună ne-au convins că la un moment dat se va folosi realitatea virtuală pentru colaborare. Astfel, am obținut o primă finanțare în așa fel încât să îmi deschid un sediu. Inițial am fost 2 persoane și acum suntem în echipă 13 persoane”, a precizat Cristian Anton.

Echipa MeetinVR

Echipa MeetinVR este foarte internațională, având în componență trei români, în rest oameni din nouă țări diferite.

„Nu am avut cum să punem la dispoziția tuturor aplicația înainte de lansarea oficială, așa că am ales să lucrăm cu firme mari la început, dar și cu universități, printre care Standford University. Una dintre camere este concepută împreună cu ei, având în vedere că de 20 de ani au cercetat colaborarea în lumi virtuale. Planul lansării de la sfârșit de mai a fost ca firmele să obțină acces singure la aplicație. Planul pe lungă durată este să avem cea mai bună aplicație pentru întâlniri de business în realitate virtuală și să le oferim oamenilor superputeri pentru colaborare.

Observăm că încep să fie tot mai mulți competitori pe acest segment, dar noi am fost printre primii din lume care au venit cu acest gen de aplicație și suntem în top 3 în continuare. Spun asta bazându-ne pe clienții noștri care declară că suntem cea mai bună și intuitivă aplicație. În continuare suntem parteneri cu Facebook și Oculus, și mai nou cu Varjo, care e cea mai high end cască de realitate virtuală din lume”, precizează Cristian Anton.

Platforma MeetinVR este deschisă pentru orice firmă care are nevoie de spațiu de întâlnire pentru prezentări, brain storming, sau doar pentru a oferi sentimentul de conexiune echipei.

Scrrenshot MeetinVR

Ce ne aduce viitorul?

Căștile de realitate virtuală vor ajunge tot mai mici, rezoluția imaginii va fi tot mai mare, prețul acestei tehnologii și a echipamentelor va fi tot mai accesibil și ne va fi tot mai greu să facem diferența între lumea reală și cea virtuală, spune Cristian Anton.

 „Eu tot timpul am fost o persoană creativă, îmi plăcea design-ul grafic și muzica, și jocurile video și am încercat să le combin. Realitatea virtuală m-a ajutat să fac asta. Practic am învățat să creez o lume întreagă și nu știu dacă poți în alt domeniu să ai mai multă libertate creativă decât îți oferă realitatea virtuală. Ca viziune pe termen lung mi-ar plăcea ca tot mai multe echipe să ne folosească aplicația în mod productiv și creativ. Desigur, cu o mică doză de entertainment”, precizează Cristian Anton.

Distribuie articolul
DISTRIBUIE ARTICOLUL

AUTOR