1
2
3
4

O porție de Brahms și Schubert, puțin Bach și Busoni, fluturi și furnici la discreție, marca Ciprian Pop, și o plimbare prin Infern cu Dante acompaniat de Liszt, acesta este „meniul” pregătit de pianistul Bogdan Vaida în noua serie de concerte Classic Unlimited aflate în plină desfășurare în această perioadă. Organizat în condiții de pandemie, turneul aflat la a patra ediție este considerat un privilegiu de către artistul Bogdan Vaida care în ultimele luni s-a văzut în ipostaza de a găsi la rândul lui, ca mulți alți artiști, soluții de întoarcere la o cvasinormalitate.

Născut în Cluj-Napoca, în cartierul Grigorescu, pianistul Bogdan Vaida a absolvit Liceul de Muzică „Sigismund Toduță” din Cluj, iar apoi și-a continuat studiile la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, sub îndrumarea profesoarei Ninuca Oșanu Pop. În 2002, a plecat cu o bursă Erasmus la „Musikhochschule” în Freiburg (Germania), unde s-a stabilit ulterior. Tot în Germania și-a împlinit și visul de a-și cumpăra o motocicletă, intrând astfel în comunitatea muzicienilor care-i împărtășesc această pasiune.

Bogdan Vaida | Foto: Arhiva personală

Pe motor, la aeroport

Începutul pandemiei de coronavirus l-a prins pe Bogdan în Germania unde tocmai se întorsese din România pentru a-și programa concertele din aprilie. Situația era nesigură încă de atunci și, în scurt timp, i s-au adeverit toate spaimele. Totul trebuia anulat. Din fericire, a reușit să revină în România și după două săptămâni de izolare a rămas acasă, în Cluj, până s-au redeschis aeroporturile.

Am avut noroc că am putut să merg la aeroport cu motocicleta să iau avionul din Basel. Îmi amintesc că eram singur la controlul de securitate și îmi povestea un polițist că erau deja probleme cu avioanele parcate care nu mai aveau voie să decoleze. Era o situație extrem de ciudată”, își amintește artistul.

Pasiunea pentru motociclete și-a descoperit-o din copilărie, din vremea când tatăl lui avea o motocicletă MZ, nemțească, pe care o privea ca fiind parcă din altă lume. De atunci își dorea o motocicletă a lui.

O vreme nu m-am mai gândit la visul acesta, dar într-o dimineață îmi aduc aminte că, aflându-mă pe stradă, mi-a venit în minte o scenă dintr-o carte pe care o citisem recent în care apărea un personaj pe o motocicletă. Acela a fost momentul când m-am decis să îmi iau permisul. Era în 2013. Știu că este un lucru complet diferit față de ce fac în mod normal, dar îmi place foarte mult. Are și o componentă psihologică, cu atât mai mult cu cât am descoperit că nu sunt caz singular. Mulți muzicieni au această pasiune”, precizează Bogdan, posesor în prezent al unei motociclete rapide, Aprilia și al unui model din 1993, pe care a primit-o la un preț accesibil de la prietenul său de la atelierul de motociclete din Germania în care a avut primul concert neconvențional.

Inițial, la fel ca mulți alți artiști care simțeau nevoia de o pauză, și Bogdan s-a bucurat de zilele „libere” de la începutul pandemiei. Pe măsură însă ce situația devenea tot mai incertă, creștea și neliniștea.

Perioada de la începutul pandemiei a fost necesară pentru unii dintre noi. Dar în scurt timp au apărut tot mai des întrebările legate de această stare, cât va mai continua și care sunt urmările, mai ales pentru noi, artiștii, care activăm pe cont propriu”, precizează Bogdan Vaida.

Din fericire, la început de septembrie, colegii săi de la Asociația Fapte, printre proiectele cărora se numără festivalul Jazz in the Park și Art in the Street, au găsit calea să organizeze o nouă ediție a turneului Classic Unlimited, în condițiile impuse de pandemie și să-i ofere șansa lui Bogdan să aducă muzica clasică acolo unde își face loc mai greu. Miza lui și a întregului proiect este una foarte clară.

Prin proiectul Classic Unlimited nu vreau să fac muncă de misionar, să fiu avocatul muzicii clasice, sau să conving lumea să asculte mai multă muzică clasică. Eu vreau să arăt în muzică ce mi se pare mie entuziasmant. Muzica clasică nu va fi niciodată un produs pentru masele largi și nu se adresează maselor. Se adresează personal, fiecăruia dintre noi. Și fiecare avem o relație mai strânsă, sau mai puțin strânsă cu muzica clasică. Mi s-ar părea destul de fals să îl apăr pe Bach acum. Nu are nevoie de avocat”, consideră pianistul Bogdan Vaida.

Classic Unlimited-Klassik Mittendrin

Sinagoga Neologă Sion, Oradea

Classic Unlimited este inspirat de turneul Klassik Mittendrin – Muzica clasică în mijlocul nostru, care a debutat în 2015 într-un atelier de motociclete din Germania. Doi ani mai târziu, odată cu implicarea Asociației Fapte, proiectul a ajuns în România. Ineditul proiectului era dat, până înainte de pandemia de coronavirus, de locurile în care pianistul alegea să cânte: fabrici de mobilă, tipografii, librării, ateliere de mașini sau motociclete, clădiri de birouri, sinagogi.

Singurul lucru plănuit din tot acest proiect era să fac concerte de muzică clasică în alte spații decât sălile de concert consacrate. Dar niciodată nu a fost vorba doar despre spații, ci despre oamenii care aveau o oarecare sfială în a veni la concerte de muzică clasică. Acest lucru l-am simțit acut în Germania, la început în zona Freiburg, unde locuiesc eu. Acolo există săli de concerte cu muzicieni foarte renumiți, iar biletele pentru astfel de concerte sunt extrem de scumpe. Publicul acelor concerte are o medie de vârstă ridicată și se conformează unor reguli sociale nescrise în ceea ce privește ținuta.

După ce am terminat studiile, am lucrat la un atelier de reparații de pian și unul dintre colegii mei era foarte neconformist, atât în modul în care arăta, cât și în comportament. Pe acest prieten al meu l-am chemat cu mine la un concert în Sala Mare de concerte din Freiburg. Ținuta lui, în maieu și în geacă de piele, nu a fost tocmai potrivită pentru eveniment, moment care a stârnit mai multe discuții care m-au făcut să mă gândesc la ideea de a organiza concerte și pentru oameni ca prietenul meu, care nu se simt confortabil îmbrăcați la patru ace”, povestește Bogdan Vaida.

Astfel s-a ivit ocazia ca un prieten de-al lui, care avea un atelier de motociclete, să îl invite să cânte acolo. Publicul era format în majoritate din prieteni și cunoscuți de-ai lor. Unii aveau la rândul lor ateliere de mașini de epocă, alții erau opticieni, alții lucrau în cabinete de fizioterapie și cu toții au început să-i propună lui Bogdan concerte în diferite locuri din zona Freiburg. De atunci proiectul a luat amploare în mod organizat și an de an a mai fost realizată o ediție.

Ideea de a organiza acel prim concert în atelierul de motociclete nu i s-a părut ceva excentric. Un alt concert inedit a fost mai târziu în atelierul de mașini de epocă. A mai avut un concert la o stație de epurare, unde pianul a fost amplasat într-un bazin gol.

Mi-am dorit să aduc muzica clasică oamenilor din diferite medii și locuri. Nu am o problemă cu oamenii îmbrăcați în costum și nici cu cei care se îmbracă în geacă de piele și maieu. Dintre concertele mele preferate aș putea aminti două organizate în librării. Să cânți între cărți este o senzație extraordinară. Mi-a mai plăcut mult un concert într-un depozit al unei edituri. De asemenea, în România am avut în Iași într-o clădire de birouri, de fapt în fosta casă a lui Vasile Alecsandri, un concert incredibil. Mi-a plăcut enorm momentul când înaintea evenimentului trebuia să exersez piesele și toți oamenii din birouri și-au deschis ușile să mă asculte. Senzația a fost de nedescris”, povestește pianistul.

Sunt multe locuri în care Bogdan și-ar mai dori să cânte, mai mult sau mai puțin excentrice. De la Ateneul Român, la locuri care nu au nicio legătură cu o sală de concerte.

Repertoriul e diferit la fiecare ediție. Reguli de bază nu a avut în stabilirea repertoriului, dar a încercat mereu să gândească un program variat, în așa fel încât publicul să asculte diferite stiluri de muzică clasică. Din motive egoiste, spune artistul, își alege repertoriul și pentru propria lui satisfacție. Într-un an a avut o piesă de Serghei Prokofiev și, deși toată lumea îi spunea că e prea complicată și prea modernă, și-a dorit-o mult prea mult pentru a renunța la ea.

În ceea ce privește improvizația în muzica clasică, aceasta nu prea își are locul. La concertele Classic Unlimited improvizația e destul de absentă. Mai sunt piese în care ești îndrumat de partitură să improvizezi, dar sunt doar excepții.

În repertoriul concertelor din seria Classic Unlimited a introdus și lucrări ale compozitorului clujean Ciprian Pop, care deja de trei ani scrie piese pentru proiect.

Foto: Arhiva personală

Privilegii „de România”

În România, Bogdan are o situație foarte privilegiată pentru că nu trebuie să se ocupe absolut deloc de organizare. Asociația Fapte se ocupă de tot ce ține de partea logistică la modul mult mai profesionist decât o face el în Germania. El se ocupă de cântat și de exersat, ceea ce în mod normal ar trebui să facă un artist. Este o situație ideală. În România, transportul pianului este asigurat de o firmă și este dus în locațiile prestabilite. În Germania, în schimb, este mult mai dificil să transporte pianul la care cântă și este o întreagă aventură de fiecare dată să organizeze împreună cu prietenii lui transportul de 300 de kilograme.

În zona în care locuiește în Germania, artistul este și profesor de pian pentru diferite generații de elevi. „Am o elevă care e o sursă de inspirație constantă pentru mine. Împlinește anul acesta 83 de ani și îmi este elevă de foarte mult timp. Ia ore de pian pur și simplu din pasiune și face progrese extrem de vizibile doar din dorința de a-și dezvolta pasiunea. Uneori cred că e mai bine pentru mine decât pentru ea să lucrăm împreună. E o relație foarte importantă. Mai am și elevi care se pregătesc pentru studii, dar cei mai mulți fac pian din plăcere”, explică Bogdan Vaida.

În cazul său, pasiunea pentru pian și-a descoperit-o din copilărie. Era obsedat de pian și făcuse o fixație pentru acest instrument, deși părinții nu îl încurajau deloc.

În clasa a IV-a, bunica mea auzise că sunt admiteri la Colegiul de Muzică „Sigismund Toduță”. Am mers complet nepregătit la înscrieri, cu atât mai mult cu cât nu văzusem niciodată un pian adevărat. Mi s-a spus că era prea târziu să cânt la pian și că ar fi bine să aleg violoncelul sau tobele. Până la urmă m-au primit și pe mine la o clasă de pian, din milă probabil, dar doar mai târziu am ajuns la profesoara mea din liceu, doamna Vera Negreanu, care m-a învățat cu adevărat câteva din secretele acestui instrument”, își amintește Bogdan.

Un pian bun acasă a avut abia la sfârșitul liceului, după ce fratele său mai mare a revenit din SUA, într-o vară, și i-a cumpărat unul. Academia de Muzică a început-o în Cluj la clasa doamnei profesoare Ninuca Oșanu Pop, însă în anul trei de Conservator a primit o bursă Erasmus și a plecat în Germania.

M-am gândit de multe ori cum ar fi fost parcursul meu dacă rămâneam în Cluj, dar am găsit atât de multe lucruri în Germania care să mă convingă să mă stabilesc acolo, încă cred că a fost alegerea bună. Îmi plăceau încă de la început cultura, limba, condițiile de acolo, dar îmi lipseau de acasă relația cu profesoarele mele și modul lor de predare.

După terminarea studiilor nu aveam nimic programat. Am dat admitere la clasa de soliști și, neașteptat, am intrat. Am mai rămas doi ani, apoi am primit din nou o bursă, am stat o perioadă la atelierul de pian al prietenilor mei, am primit elevi la ore, au început concertele și așa am ajuns să mă stabilesc acolo”, povestește Bogdan.

Bogdan Vaida | Foto: Arhiva personală

Concertele de anul acesta din seria Classic Unlimited au debutat în 15 septembrie în Parcul Etnografic din Cluj-Napoca și apoi la Alba Iulia și vor continua astfel:

  • 30 septembrie – Timișoara – Curtea cafenelei Ambasada
  • 3 octombrie – Sinaia – Curtea Casei memoriale „George Enescu”
  • 8 octombrie – Deva – Cetate
  • 15 octombrie – Cluj-Napoca – Campus USAMV

Pentru turneul din acest an, pianistul Bogdan Vaida a pregătit un repertoriu predominant romantic: Intermezzo de Johannes Brahms, lucrare ce definește debutul concertelor Classic Unlimited. În timpul concertelor, publicul va mai putea asculta 3 Moments musicaux op 94 (Moderato, Allegro vivace, Allegretto) de Franz Schubert, Butterflies War Dance și Viking Ants de Ciprian Gabriel Pop, Coral (sol minor) de Johann Sebastian Bach -Ferruccio Busoni și Fantasia quasi Sonata (după o lectură din Dante) de Franz Liszt.

Distribuie articolul
DISTRIBUIE ARTICOLUL

AUTOR