1
2
3
4

La 1 mai 2007, artistul digital Mike Winkelmann, cunoscut cu aliasul Beeple, a postat online o nouă operă de artă. A făcut același lucru a doua zi și a doua, și următoarea, creând și postând o imagine digitală nou-nouță, sau „de zi cu zi” așa cum o numea el, în fiecare zi timp de 13 ani și jumătate. Acum, acele piese individuale au fost reunite sub titlul, EVERYDAYS: THE FIRST 5000 DAYS, o lucrare unică în istoria artei digitale, precizează Casa de Licitații Christie’s într-un articol dedicat artistului american.

La scurt timp după ce licitația s-a deschis, suma de pornire fiind 100 de dolari, în cursul dimineții de joi, 25 februarie, era clar că ceva neobișnuit avea să urmeze. În primele opt minute de la licitația exclusiv online, casa de licitații a primit oferte de la 21 de cumpărători – dintre care 18 erau complet noi pentru Christie’s. Într-o oră, prețul a crescut de la 100 la un milion de dolari. În curând avea să ajungă la 2,4 milioane de dolari, iar în momentul scrierii acestui articol ajunsese la prețul de 3 milioane de dolari cu zece zile ÎNAINTE de încheierea licitației.

Beeple (n. 1981), Captură EVERYDAYS: THE FIRST 5000 DAYS, 2021

Într-un articol recent, Revista Esquire îi făcea profilul lui Winkelmann, numindu-l „un tată din Wisconsin care conduce o Corolla „de rahat”. Cu toate acestea, lucrările sale de artă, geniale și absurde, l-au transformat în imaginea unei piețe crypto despre care puțini știau că există”.

Beeple e artist. Creează artă digitală, mai exact pixeli pe ecran care descriu imagini bizare, hilare, deranjante și uneori grotești. Face alăturări între cultura pop, tehnologie și teroarea postapocaliptică care rezultă în comentarii fulgerătoare asupra modului în care trăim.

Conceput exclusiv pentru Christie’s, monumentalul colaj digital “Everydays: The First 5000 Days” a fost scos la licitație pe durata perioadei 25 februarie – 11 martie. Marcând două premiere din industrie, Christie’s a fost prima casă de licitații majoră care oferă la licitație o lucrare pur digitală cu un NFT (token non-fungible) unic – efectiv o garanție a autenticității sale – și care acceptă criptomonede, în acest caz Ether, pe lângă forme standard de plată pentru lotul singular.

Arta digitală are o istorie consacrată, încă din anii 1960. Dar ușurința duplicării făcea aproape imposibilă atribuirea provenienței și valorii acelei lucrări. Introducerea recentă a NFT și a tehnologiei blockchain a permis colecționarilor și artiștilor să verifice deținătorul de drept și autenticitatea operelor de artă digitale. “Everydays: The first 5000 Days” va fi livrată direct de Beeple cumpărătorului, însoțită de un NFT unic criptat cu semnătura originală a artistului și identificată în mod unic pe blockchain. Piața digitală MakersPlace a emis NFT pentru această lucrare.

„Christie’s nu a licitat niciodată artă new media de asemenea importanță”, spune Noah Davis, specialist în artă postbelică și contemporană la Christie’s din New York. „Achiziționarea operei lui Beeple este o oportunitate unică de a deține o intrare în blockchain creată de unul dintre artiștii digitali mondiali”. Pentru necunoscători Blockchain este un registru digital care susține tranzacțiile cu criptomonede.

“Beeple Mania”

Consumatorii de cultură pe internet ar trebui să fie deja familiarizați cu designerul grafic din Carolina de Sud, cunoscut sub numele de Beeple. Imaginile sale digitale vizionare l-au propulsat spre vârful lumii artei digitale și i-au adus 1,8 milioane de urmăritori pe Instagram și colaborări cu branduri globale, de la Louis Vuitton la Nike, precum și cu artiști precum Childish Gambino, sau Kety Perry, mai scriu publicațiile internaționale.

În lucrarea licitată de Christie’s, artistul a îmbinat teme recurente și scheme de culori într-un întreg estetic. Imaginile individuale sunt organizate într-o ordine cronologică destul de inexactă: La o privire mai atentă, lucrarea dezvăluie imagini abstracte, fantastice, grotești sau absurde, profund personale sau reprezentative pentru evenimentele actuale. Temele recurente includ obsesia și frica societății față de tehnologie; dorința și resentimentul pentru avere; și turbulențele politice recente din America.

Licitația care se desfășoară în aceste zile la Christie’s este punctul culminant al unei perioade de două săptămâni în care lucrările de tip NFT au devenit o obsesie globală. Miercurea trecută, Nifty Gateway, o piață online pentru artă digitală, a anunțat că o lucrare digitală vândută pentru prima dată în octombrie cu 66.666 de dolari, o animație intitulată Crossroad, tocmai a fost din nou vândută cu 100 de ori suma respectivă: un preț de 6,6 milioane de dolari.

Lucrările Trump Train și Meat Head/Beeple

Imaginile digitale ale lui Beeple poartă ceea ce este cunoscut sub numele de NFT sau „jeton nefungibil”, un jeton digital unic criptat cu semnătura artistului și identificat individual pe un blockchain, verificând efectiv proprietarul legitim și autenticitatea creației. (În limba română există așa-numitele bunuri fungibile care pot fi înlocuite, în cazul unei obligații, cu altul de aceeași natură).

“Interesul extraordinar la care am asistat în primele 24 de ore ale acestei licitații este o dovadă a importanței lui Beeple ca artist digital și a naturii monumentale a operei”, a declarat Noah Davis, specialistul Christie’s New York din spatele vânzării Beeple. „Aceasta sugerează că am văzut doar vârful aisbergului pentru arta digitală, care cu siguranță va remodela lumea artei așa cum o cunoaștem acum.”

Nu toată lumea este de acord cu valoarea ridicată a acestor piese de artă digitală. Lark Davis, un cunosuct Crypto YouTuber a declarat că vânzarea NFT de 6,6 milioane de dolari a unei lucrări semnată de Beeple a fost un act lipsit de sens:

„Acest #nft care îl are în centru pe Trump tocmai s-a vândut cu 6,6 milioane de dolari. Mania NFT ia amploare. Este modalitatea unor oameni de a arăta că au mai mulți bani decât judecată”.

În ciuda atenției și a notorietății tot mai mari, Winkelmann (Beeple) nu s-a gândit niciodată să-și vândă lucrările. Mai bine zis, nu știa cu adevărat cum să le vândă. Aceasta este o problemă obișnuită. Așa cum John Crain, cofondatorul pieței NFT SuperRare, a explicat:

„Mulți artiști digitali supertalentați nu se potrivesc modelului pentru lumea artei contemporane. Nu merg la târguri precum Art Basel. Sunt activi în comunitățile GIF. Nu monetizau până acum lucrarea ca pe o artă plastică”.

Apoi, în a doua jumătate a anului 2020, Winkelmann a început să audă despre tehnologia blockchain și despre piața emergentă de artă crypto. Un reprezentant pentru Nifty Gateway îi trimisese un mesaj în septembrie 2020, observând popularitatea lui Beeple, întrebându-l dacă ar lua în considerare să-și aducă contribuția. Winkelmann a ignorat mesajul, crezând că este o solicitare aleatorie. Dar, după ce a văzut că alți artiști, au știut să facă, în cuvintele sale, o „mizerie” de bani, în cele din urmă și-a făcut temele. „Dacă tipul ăsta câștigă o grămadă de bani”, a spus el, „probabil că eu aș putea câștiga mult mai mulți”.

Disney+Content Generation și First Emoji/Beeple

În octombrie, și-a testat teoria, scoțând la licitație trei lucrări – care au prăbușit site-ul Nifty. Una dintre acele lucrări digitale, animația intitulată „Crossroad”, a fost unică prin faptul că imaginea avea să se schimbe în funcție de cine câștiga alegerile prezidențiale americane din noiembrie. New York Times scrie că Beeple lucrează într-un studio cu două ecrane gigantice de televizor mereu pornite, unul pe canalul Fox și celălalt pe CNN, ambele cu sunetul dezactivat.

Ne aflăm într-un moment în care ar putea exista o schimbare drastică – o schimbare demografică, o schimbare generațională – când vine vorba de ceea ce îi entuziasmează pe colecționarii mai tineri, a mai spus specialistul Casei de Licitații Christie’s în artă postbelică și contemporană.

„Christie’s, ca organizație, este cu adevărat entuziasmată de acest moment în care vede cum o vânzare de 3,5 milioane de dolari apare din neant. Astfel de vânzări urmărim să le capitalizăm”.

Artiștii digitali nu sunt singurii recunoscuți de această nouă eră a tehnologiei. Artistul Trevor Jones a cunoscut o atenție neașteptată pentru picturile sale transformate în realitate augmentată. Pe 25 februarie, lucrarea sa intitulată „Îngerul Bitcoin”, s-a vândut în 4.157 de ediții în decurs de 7 minute la un preț de 777 fiecare, ceea ce i-a adus artistului peste 3,2 milioane de dolari.

Netflix 2087 și Beyond Meat/Beeple

Oricine poate vizualiza un Beeple pe Instagram. Dar blockchain-ul îl face colecționabil

MakersPlace și SuperRare sunt două cunoscute piețe online alături de Nifty Gateway care creează un NFT unic, îl atribuie unei piese de artă digitală și îl stochează pentru totdeauna în portofelul custodiei acelei companii. Oricine are o conexiune la Internet se poate conecta și poate vedea cine deține acea piesă.

Nifty Gateway a fost achiziționat la sfârșitul anului 2019 de celebrii gemeni, Cameron și Tyler Winklevoss, cunoscuți cel mai bine ca „tipii care au spus că Mark Zuckerberg le-a furat ideea pentru Facebook”. Cei doi au produs valul criptomonedelor către indexul Bloomberg Billionaires Index. Inițial, Nifty Gateway a fost fondat în 2018 de alți doi frați, Duncan Cock Foster și Griffin. Când i s-a cerut să explice semnificația NFT-urilor, Duncan a folosit această analogie: Imaginați-vă că dețineți o pereche de adidași Air Jordan foarte scumpi. Dacă Nike ar da faliment, acești adidași nu ar dispărea brusc din dulapul tău. De ce bunurile digitale – cum ar fi un un Beeple original – ar trebui să fie diferite?. Sau de ce colectarea artei digitale ar trebui să fie diferită de colecționarea cartonașelor de baseball rare. O lucrare valorează atât cât este dispusă piața să plătească, aceasta este deviza Nifty Gateways.

Duncan Cock Foster prezice că acceptarea crypto-artei va urma un arc similar cu cel al bitcoinului. „Bitcoin a început ca un activ colectat de tocilari”, a spus el. „Acum s-a transformat în fonduri speculative și în companii de asigurări. Veți vedea că instituțiile de artă vor colecționa NFT-uri pe măsură ce oamenii se familiarizează cu acest concept”.

Conform Raportului NFT 2020, publicat de L’Atelier BNP Paribas și Nonfungible.com, valoarea pieței NFT s-a triplat în 2020, plasând valoarea sa actuală la peste 250 de milioane de dolari. Acum, aceiași investitori care speculează în piața criptomonedelor tranzacționează volume în creștere de NFT-uri pe site-uri web precum MakersPlace (care este partener cu Christie’s pentru vânzarea Beeple), SuperRare și Rarible, unde tranzacțiile recente sunt prioritare, scrie New York Times.

Grimes, cunoscută de asemenea ca iubita lui Elon Musk, este cea mai recentă artistă care a intrat în goana după aur NFT, vânzând opere de artă digitală în valoare de aproximativ 6 milioane de dolari, după ce la sfârșitul lui februarie le-a scos la licitație.

O serie de 10 lucrări – unele unice, altele în mii de exemplare – au fost scoase la vânzare pe Nifty Gateway pe 28 februarie. Cea mai vândută piesă a fost un videoclip unic numit „Death of the Old”, care implică heruvimi zburători, o cruce, o sabie și o lumină strălucitoare, pe fundalul unui cântec original al artistei Grimes. Lucrarea a fost achiziționată pentru aproape 389.000 de dolari.

Cea mai mare parte a vânzărilor a venit din două lucrări cu mii de exemplare disponibile care s-au vândut cu 7.500 de dolari fiecare. Lucrările, intitulate „Earth” și „Mars”, sunt ambele videoclipuri scurte care prezintă planeta titulară cu un heruvim uriaș deasupra ei ținând o armă, de asemenea, pe fundal de muzică originală. Aproape 700 de exemplare au fost vândute pentru un total de 5,18 milioane de dolari, înainte de închiderea vânzărilor.

Distribuie articolul
DISTRIBUIE ARTICOLUL

AUTOR