1
2
3
4

Salonul Auto de la Detroit (Michigan, SUA), primul mare salon auto al anului, este un paradox. Deși se laudă cu o vechime de peste 100 de ani și se ține în Motor City, dimensiunile sale pălesc în comparație cu evenimentele similare din Europa. Poate doar Salonul de la Geneva să fie oarecum comparabil, dar dacă a ajuns Elveția umăr la umăr cu SUA, atunci ceva este greșit în toată ecuația asta.

Misterul acestui paradox nu este atât de… misterios, ci are mai degrabă o explicație logistică foarte simplă: spațiul expozițional (Arena Cobo) și-a atins de mult limitele teritoriale și singurele soluții ar fi mutarea sau expansiunea. Doar că invesțiile de acest calibru, în climatul economic actual, sunt mai mult decât riscante, semănând a sinucidere financiară, ceea ce înseamnă că, și în viitorul apropiat, americanii vor sta în umbra Europei când vine vorba de saloane auto.

FIAT 500e Stormtrooper, o coproducţie Chrysler&Lucasfilm, atrage fanii Star Wars

FIAT 500e Stormtrooper, o coproducţie Chrysler&Lucasfilm, atrage fanii Star Wars

Dar asta nu înseamnă că la Detroit nu se întâmplă lucruri importante pentru industria de profil. Ediția 2016 este prima care se desfășoară după pornirea scandalului Dieselgate, scandal a cărei primă scânteie a fost aprinsă chiar pe teren american. Deși concluziile acestui incident nu au fost încă trase și sunt în desfășurare și investigații pentru alte mărci, Volkswagen a fost prezent cu un stand la fel de impozant ca în edițiile precedente, dovadă a faptului că indiferent de direcția apucată, automobilul ne va sta alături, și la bine și la rău.

În schimb, alte mărci au tras chiulul, cele mai notabile absențe fiind Bentley, MINI, Jaguar, Land Rover și… Tesla! Aceasta din urmă, deși aflată într-o fază puternică de expansiune și cucerire a publicului, a decis să boicoteze ediția 2016 în semn de protest față de legislația statului Michigan, care interzice producătorilor auto vânzarea directă către clienții finali. Evident, în spatele acestei decizii absurde (aplicată în țara democrației supreme!), se află un lobby puternic exercitat de rețelele de distribuitori ale mărcilor locale, care își apăra interesele și existența prin manevrarea abilă a portițelor legale. Analiștii, specialiștii, jurnaliștii, amatorii și chiar și țâncii de grădiniță nu cred că această situație va continua prea mult, o piață liberă trebuie să rămână liberă pentru toți, nu doar pentru unii. Însă până atunci, Tesla a salvat o sumă importantă prin neprezentarea la Detroit și a generat un val suplimentar de PR gratuit. Să fie primit!

Așa că, fără cea mai performantă mașină electrică de serie pe lista de participanți, Salonul Detroit și-a deschis porțile așa cum a făcut-o mereu: cu anunțarea premilor Mașina Anului și SUV-ul Anului. Pentru 2016, trofeele mult râvnite s-au dus la Honda, pentru noul Civic, și la Volvo, pentru noul XC90. Dacă pentru Honda podiumul nu este un teritoriu necunoscut, pentru Volvo lucrurile stau oarecum invers. Chiar dacă legenda celei mai sigure mașini și a centurii de siguranță cu trei puncte de prindere încă mai circulă printre noi, marca suedeză a văzut falimentul bătând la poarta fabricilor, asta până când investitori chinezi au pompat în visteria goală fondurile necesare redresării companiei. Mai mult de atât, investitorii au aruncat spre Volvo nu doar prețioasele bancnote, ci și un îndemn la dezvoltarea unor produse demne de secolul 21. Așa că, alături de bitter, masaje și IKEA, blonzii nordici se pot lăuda acum și cu o mașină de vârf, premiată la Detroit în fața unor nume mari și grele. Singura grijă este asigurarea unei producții pe măsura cererii, mai ales că standul Volvo a găzduit și o premieră mondială: noul S90. Tot o premieră mondială, și tot în segmentul sedanurilor premium, Mercedes-Benz a dezvelit lumii noul E Class, o mașină al cărui interior este comparabil cu cel al modelului mai mare, S Class.

Eleganţa eco: noul Mercedes-Benz E Class hibrid

Eleganţa eco: noul Mercedes-Benz E Class hibrid

Contrar așteptărilor, Salonul Auto de la Detroit din acest an nu a virat dramatic într-o direcție sau alta, ci s-a păstrat în nota obișnuită ultimilor ani: câte puțin din fiecare, un pick-up uriaș aici, un hibrid acolo, o limuzină dincolo… nimic extrem sau ieșit din tipar.

La capitolul mastodonți, Nissan a scos la rampă un pick-up concept monstruos, Titan Warrior pe numele lui, pentru a da replica lui Ford și al sau F-150 Raptor. Cu siguranță, acestea nu sunt mașini pentru Europa, decât poate doar atunci când Godzilla iese din ape și are nevoie de papuci.

În zona sportivelor, luminile reflectoarelor au căzut pe noul BMW M2 și pe faceliftatele Porsche 911 Turbo și Turbo S, mașini care sunt foarte pricepute la arsul petrolului cărat în cisterne de pick-up-urile anterior menționate. Din fericire, și europenii vor avea posibilitatea să se bucure de performanțele celor două delicatese, puterile fiind mai mult decât apetisante: M2 Coupe are 370 CP (0-100 km/h în 4,3 secunde) în timp ce 911-le Turbo S se ridica la nivelul așteptărilor, cu 580 CP sub capotă și un sprint la 100 km/h de doar 2,9 secunde. Perfect legal, de serie, și fără licență de pilot de avioane de vânătoare!

Însă nimic nu a zgândărit curiozitatea vizitatorilor mai mult decât a făcut-o standul Volkswagen. Ce mai zic germanii? Mai trăiesc? Mai au curaj să scoată nasul în lume?

Răspunsul este da, marca merge mai departe. Doar că a renunțat la ambițiile de realizare a „celui mai curat diesel” și a început momirea clientelei cu o platformă hibridă benzină/electric. Conceptul Tiguan GTE Active pare suficient de solid și că nu se va rupe la primul șanț ieșit în cale, promițând o autonomie electrică de 30 kilometri, restul călătoriei căzând în sarcina motorului de 1.4 turbo pe benzină, care reușește teoretic să scoată 150 CP. Practic însă, nu se știe, și de când cu problemele TDI-urilor, la Volkswagen e bine să sufli și în iaurt.

Pentru 2016, caravana celor mai noi și mai strălucitoare automobile de pe planetă va face stație la Geneva, în martie. Aici, premisele sunt că mașinile de peste două tone întâlnite la Detroit vor ceda loc mignionelor adaptate străduțelor aglomerate. Hai să o vedem și pe asta.

Barack Obama a primit tratament preferenţial: tur privat al Salonului

Barack Obama a primit tratament preferenţial: tur privat al Salonului

 

DISTRIBUIE ARTICOLUL

AUTOR