1
2
3
4

Text de Teodora Iacob

De-a lungul istoriei, muzica a jucat mereu un rol esențial în proiectele audiovizuale. Indiferent că este vorba de un film, un scurtmetraj, un proiect documentar sau chiar o reclamă, într-o oarecare măsură muzica este întotdeauna prezentă. Desigur, complexitatea unei coloane sonore merge de la tradiționalul și mult uzitatul „jingle” la o compoziție cu totul nouă. Prezența muzicii în proiecte audiovizuale este strâns legată de impactul emoțional pe care proiectul intenționează să îl asigure.

Nu este nevoie de foarte multe pentru a realiza că avem în minte o mulțime de cântece și piese muzicale din filme. Evident, majoritatea ne amintesc de un anumit timp din viața noastră, de o anumită persoană, sau chiar locuri în care am fost. Toate acestea se datorează faptului că muzica și alte elemente muzicale sunt esențiale în proiectele audiovizuale iar pentru a înțelege și procesa muzica, creierul nostru recurge la aceeași parte responsabilă pentru declanșarea și controlul emoțiilor și amintirilor.

Imaginile dintr-un proiect audiovizual declanșează capacitatea noastră de a fi atenți la ceea ce se întâmplă. De exemplu, ați redus vreodată volumul la televizor în timp ce urmăriți un film de groază? Dacă da, atunci vă dați seama că factorul fricii este aproape complet eliminat.

Când în cadrul filmului pornește o melodie sau elemente melodice acestea determină publicul să se implice într-o măsură mult mai profundă având ca rezultat crearea unei legături între imagine și sunet în industria cinematografică. Muzica din film permite, de asemenea, publicului capacitatea de a se conecta emoțional la personaje.

De la filmul mut, la orchestră

Încă de la primele filme mute, muzica a fost esențială în procesul de povestire. Era filmului mut ia naștere la 8 decembrie 1895 când Frații Lumière au prezentat publicului parizian prima proiecție cinematografică cu titlul „La sortie d’usine Lumière à Lyon” și care a durat până în anii 1930. Inițial, caracteristic filmelor mute era faptul că dialogurile erau exprimate prin niște inserturi scrise, între diferite secvențe ale acțiunii. Ulterior, odată cu dezvoltarea fenomenului cinematografic care devenea o industrie (apărând cinematografele), pentru a construi o atmosferă acțiunii, s-a introdus în sală pianul sau chiar orchestra.

Arta filmului mut bazată pe expresia imaginii redate cu note teatrale, uneori exagerate a actorilor, a atins cote artistice înalte. Odată cu evoluția cinematografiei, arta filmului mut suferă un declin, iar în 1927, studiourile Warner Bros. încercau diverse producții de film cu sunet, iar până în 1929 mai toate filmele de la Hollywood aveau dialoguri și muzică. Noutatea sunetului a fost foarte atractivă pentru public, practic salvând industria cinematografiei. De fapt, chiar și filmele create fără muzică, precum „All is Quiet on the Western Front” (ecranizare după romanul „Nimic Nou pe Frontul de Vest” al scriitorului Erich Maria Remarque), au adăugat muzică dintr-un singur motiv: publicul. Mulți regizori se bazează pe compozitori pentru a-i ajuta să transmită povestea cu elemente muzicale.

Anul 2021 sărbătorește 85 de ani de muzică premiată în filme. Cele două categorii de premii Oscar oferite muzicii din filme sunt: premiul pentru cea mai buna melodie originală și premiul pentru cea mai bună coloana sonoră.

Era filmului mut

Premiul Oscar pentru cea mai bună melodie originală

Este înmânat doar compozitorilor și textierilor melodiei, nu și interpreților, decât în cazul în care aceștia au contribuit la compunerea melodiei sau a textului. Această categorie de premiere a fost introdusă prima dată la cea de-a șaptea ediție a premiilor Oscar în anul 1935, când a câștigat piesa „The Continental” din coloana sonoră a filmului „The Gay Divorcee”. Deși inițial criteriu pentru nominalizarea unui cântec era apariția acestuia în coloana sonoră a unui film în anul respectiv, regulamentul a suferit mai multe modificări de-a lungul timpului, varianta finală stabilind ca niciun film să nu aibă mai mult de două nominalizări la cea mai bună melodie originală.

Ediția 2021 a premiilor Oscar pregătește o listă bogată de melodii înscrise în cursa premiului, revista Variety publicând deja predicțiile acestui an.

Dintre melodiile cu potențial pe lista nominalizărilor ar face parte:

„Speak now” din filmul „One night in Miami”, piesă scrisă de către compozitorul Sam Ashworth și care-l are ca și co-autor pe actorul Leslie Odom Jr., acesta jucând în film rolul muzicianului Sam Cooke. Cântecul transmite un mesaj adresat drepturilor omului. Într-un interviu acordat revistei Rolling Stones, actorul Leslie Odom Jr. declara: „Filmul este atât de special pentru mine. Sam Cooke ne este drag tuturor. Am încercat să ascundem acest lucru în piesa pe care am scris-o. „Speak Now” este o chemare urgentă la acțiune a tinerilor – cu îndemnul de a asculta mai întâi. Ascultă … și apoi vorbește. Ascultăm instrucțiuni, inspirație. Malcolm le-a lăsat pentru noi. Sam le-a lăsat. Așa că Sam Ashworth și cu mine i-am ascultat pe toți. Și apoi am scris.” Piesa, care este și interpretată de către Leslie Odom Jr., a fost lansată oficial in 5 ianuarie 2021, iar vidoclipul oficial al piesei in 20 ianuarie 2021.

„Io sì (Seen)” a fost compusă de către Diane Warren, Laura Pausini și Niccolò Agliardi. A fost înregistrată de Pausini pentru coloana sonoră a filmului din „The Life Ahead”. Este o piesă despre diversitate și militează împotriva prejudecaților și rasismului, exprimată în mai multe limbi. Deși versiunea originală a piesei a fost compusă în limba engleză, ulterior versurile au fost rescrise și înregistrate de către Pausini și în limba italiană (versiunea care face parte din coloana sonoră a filmului), spaniolă, franceză și portugheză. Videoclipul piesei a fost lansat oficial în 30 octombrie 2020.

Cântăreața Janelle Monáe în filmul documentar All In: The fight for Democracy

„Turntables” piesă a fost lansată în 9 septembrie 2020 și face parte din coloana sonoră a filmului documentar „All In: The Fight for Democracy”, fiind scrisă de către muziciana Janelle Monáe. Documentarul are ca subiect istoria suprimării alegătorilor și a activiștilor care luptă pentru drepturile cetățenilor americani. „Ce este o revoluție fără un cântec?” a răspuns Monáe revistei Rolling Stones când a fost întrebată despre compoziția sa. De asemenea, a făcut un jurământ personal că, dacă i se va cere să schimbe oricare dintre versurile piesei, va renunța la colaborare, dar totodată menținându-și sprijinul pentru filmul pe care, în cele din urmă, l-a găsit emoționant și inspirant.

„Fight for you” piesă originală compusă pentru filmul biografic „Judas and the Black Messiah” și este scrisă de către Dernst ‘D’Mile’ Emile II, Tiara Thomas având-o co-autoare și pe cântăreața care interpretează piesa, H.E.R.

Piesa originală „Wear Your Crown” redată în timpul creditelor de închidere ale filmului „The Prom”, o adaptare marca Netflix a musicalului de pe Broadway cu același titlu este scrisă de Adam Anders, Peer Astrom și creatorii musicalului „Prom”, Matthew Sklar și Chad Beguelin. Piesa prezintă pe rând toate actrițele din film, finalul pompos fiind reprezentat de un rap extins de la nimeni alta decât Meryl Streep: „And if somebody starts in with new drama, just go high like Michelle Obama”.

Trent Reznor și Atticus Ross se înscriu în cursa pentru Oscar pe mai multe planuri. Categoriile la care se înscriu cei doi sunt premiul pentru cea mai buna melodie originală și premiul pentru cea mai buna coloana sonoră unde au o dublă participare cu filmul de animație “Soul” și “Mank”. La categoria piesă originală compozitorii scriu piesa “(If Only You Could) Save Me” care apare pe coloana sonoră a unei alte producții semnate Netlfix – filmul „Mank” al lui David Fincher. Aceasta este interpretată de către Adryon de León.

Piesele „Io sì (Seen)”, „Fight for You” și „Speak Now” intră în lista nominalizărilor premiilor Globurile de Aur 2021.

Trent Reznor și Atticus Ross

Premiul Oscar pentru cea mai bună coloană sonoră originală

A fost, de asemenea, acordat în premieră în anul 1935. Această categorie de premii a fost scindată de mai multe ori de-a lungul anilor. Dacă inițial se numea „Premiul pentru cea mai bună coloană sonoră” până în 1938, comisia de acordare a premiilor a hotărât schimbarea numelui în „Premiul pentru cea mai bună coloană sonoră originală” odată cu evenimentul controversat din anul 1939 când Charles Previn câștiga premiul fără un compozitor creditat care prezenta muzică clasică preexistentă în filmul „One Hundred Men and a Girl”.

În 1942, premiul suferă din nou modificări, fiind împărțit în două categorii distincte „Premiul pentru cea mai bună coloană sonoră – dramă” și „Premiul pentru cea mai bună coloană sonoră – comedie”. Datorită faptului că nu au existat suficienți compozitori și coloane sonore originale care să completeze lista nominalizărilor modelul disociere/reasociere a premiului a fost repetitiv, în final revenind la formula inițială, adică un singur premiu. În anul 2020, regulile au fost modificate pentru a impune ca partitura unui film să includă minimum 60% compoziție muzicală originală. Filmele cu franciză și filmele cu continuări trebuie să includă minimum 80% compoziție muzicală nouă.

Din lista predicțiilor nominalizărilor publicată recent de Variety fac parte:

Filmul „News of the World” – coloană sonoră semnată de către James Newton Howard, un compozitor extrem de experimentat (peste 100 de coloane sonore, 8 nominalizări la Oscar) care reușește să-și introducă publicul în atmosfera emoționantă și western a filmului prin muzică cu tonalitate joasă și caracter sumbru.

Membrii trupei indie-rock Nine Inch Nails – Trent Reznor (solist vocal, membru fondator și compozitor principal) și Atticus Ross (organist) compun coloana sonoră pentru două filme.
În primul film „Soul”, o producție Pixar, cei doi compozitori aleg genul „new-age” pentru partea metafizică a filmului de animație, cât pentru secvențele care se petrec în New York, li se alătură compozitorul Jon Batiste care scrie mai multe piese jazz, un jazz prietenos dar autentic, accesibil publicului larg. Albumul coloanei sonore a fost imprimat pe discuri de vinil și urmeaza a fi compilat și pentru album digital.

În cel de-al doilea film „Mank” Trent Reznor și Atticus Ross schimbă registrul și virează spre „synth-heavy” dar păstrează o instrumentație autentică anilor 1940 pentru crea cât mai bine atmosfera acelor ani. Ca urmare a pandemiei COVID-19, fiecare membru al orchestrei și-a înregistrat secțiunile din partitura coloanei sonore acasă, ulterior cei doi compozitori au editat și masterizat materialul, rezultând 87 de piese cu o durată de aproximativ 3 ore.

„Ma Rainey’s Black Bottom” are o coloană sonoră în care saxofonistul Branford Marsalis reușește să creeze perfect atmosfera anilor 1920 și să plaseze publicul undeva în căldura, aproape infernală, a studioului Paramount, unde cântăreața de blues Ma Rainey prăfuită și frustrată înregistrează pe discuri de vinil cele mai cunoscute piese ale sale. Deși, în film rolul principal este interpretat de către Viola Davis, vocea lui Ma Rainey este înregistrată de Maxayn Lewis, ale cărei inflexiuni și tonalități profunde, dulci-amare și neiertătoare o aduc la viață pe legenda blues.

„Da 5 bloods” – partitura muzicală pentru acest film a fost scrisă de către compozitorul Terence Blanchard alături de care filmul prezintă și alte melodii de la începutul anilor 1970, dintre care șase fac parte de pe albumul „What’s Going On” lui Marvin Gaye. Cele șase personaje principale ale filmului au aceleași prenume ca ale membrilor trupei The Temptations și producătorul lor Norman Whitfield. Coloana sonoră a fost lansată ca album de către casa de discuri Milan Records în 29 mai 2020.

Din nominalizările la Globurile de Aur 2021, anunțate în 3 februarie, fac parte coloanele sonore ale filmelor „Soul”, „Mank” și „News of The World”.

Pornind în excursia documentară a premiilor muzicale din cinematografie substratul compozițional a avut un parcurs sinuos și a suferit multiple schimbări odată cu avansul deceniilor. Dacă la începuturi muzica avea o orientare înspre povești fantastice, odată cu al doilea război mondial piesele câștigătoare aveau mesaje motivaționale. Apoi, postbelic cântecele se scriau într-o notă romantică urmând ca în zilele noastre mesajul să devină pregnant politic, cu trimitere la mișcările internaționale pentru drepturile omului în special formate în cadrul comunității afro-americane și militează pentru încetarea violenței și a rasismului sistemic față de persoanele de culoare.

Ediția cu numărul 93 a Premiilor Oscar este programată în data de 25 aprilie, cu două luni mai târziu decât data inițială.

În cursa pentru premii

Compozitorul Alfred Newman deține recordul premiilor Oscar pentru cea mai bună coloană sonoră originală, cu un total de 9 distincții din 41 de nominalizări, John Williams obține 5 premii Oscar din 47 de nominalizări, fiind liderul clasamentului compozitorilor cu cele mai multe nominalizări. O altă participare notabilă este cea a lui Thomas Newman care este în fruntea listei compozitorilor cu cele mai multe nominalizări (14) dar fără a câștiga un premiu Oscar.

De la industria muzicală cinematografică, la hituri

Dacă în anul 1939 cântecul „Over the Rainbow” din coloana sonoră a filmului „The Wizard of Oz”, devenită hit în timp și emblemă care o va urmări pe Judy Garland de-a lungul vieții, câștiga premiul Oscar pentru cea mai bună piesă originală; cu 60 de ani mai târziu, în anul 1989 este relansată și interpretată de regretatul hawaiian Israel Kamakawiwoʻole și ajunge din nou în fruntea topurilor și fredonată la fiecare pas; cu 80 de ani mai târziu piesa ajunge iarăși pe marile ecrane în scena care închide cortina filmului autobiografic „Judy” aducându-i lui Renée Zellweger pentru interpretarea lui Judy Garland premiul Oscar pentru cea mai bună actriță în rol principal.

Dintre piese câștigătoare ale acestui premiu și care au devenit hituri mai fac parte și: în anii ‘80 „Take My Breath Away” din coloana sonoră a filmului „Top Gun”, „I Just Called to Say I Love You” interpretată de către Stevie Wonder din filmul „The Woman in Red”, Bruce Springsteen urcă în topurile anilor ’90 cu piesa „Streets of Philadephia” din filmul „Philadelphia”, iar recent Lady Gaga alături de Bradley Cooper captează atenția posturilor de radio și caselor de discuri cu hitul „Shallow” din filmul „A Star is Born”.

Vă puteți imagina filmul preferat fără coloană sonoră? De exemplu, cum ar fi să urmărești filmul „Titanic” fără vocea lui Céline Dion și piesa „My heart will go on” sau cum ar fi să-i urmărești parcursul lui Forest Gump fără un fond muzical reprezentat de Jimi Hendrix sau Janis Joplin din America anilor ‘60-‘70 în care evenimente istorice ca Războiul din Vietnam nășteau cel mai mare protest pacifist exprimat prin muzică – festivalul Woodstock. Mă îndoiesc că ar fi la fel de interesant și inspirator filmul în care lipsește ritmicitatea (uneori aproape cardiacă) tobelor, sensibilitatea corzilor de chitară și energie emanată a unei orchestre filarmonice.

Muzica este „culoarea” filmului, pictând părți din poveste, acolo unde scenariul și dialogul nu reușesc asta.

Teodora Iacob se descrie ca fiind un copil neliniștit care în loc să se joace își dorea să cânte la chitară și să asculte tot felul de „muzici” de pe vremea părinților ei. În prezent, este medic primar de boli infecțioase în Cluj-Napoca, colecționează viniluri, cântă și scrie despre muzică din plăcere.

Distribuie articolul
DISTRIBUIE ARTICOLUL

AUTOR